La
implicació de l’equip d’educadors és molt importat en tots els
casos.
Primer
de tot, per fer que els espais on realitzem les activitats per
treballar les emocions d’alegria i tristesa, tant en la mateixa
aula com en la sala de psicomotricitat, siguin enriquidors generant
iniciativa i descoberta per part dels infants, però en el nostre
cas, sobretot, per ajudar a resoldre conflictes i adonar-se del
benestar d’un mateix i dels altres, perquè guanyin confiança en
resoldre de forma autònoma conflictes, per observar i per
intervenir, per reproduir i per fer-se escoltar.
En
segon lloc, les educadores estem per motivar als infants amb les
nostres activitat i amb elles li volem donar sentit al que els hi
ensenyem. Un bon exemple, és el fet de fer servir un fil conductor
entre les activitats que parlen dels sentiments d’alegria i
tristesa com és el senyor Potato. D’aquesta manera els infant
poden intuir que anem a treballar, saben que en aquell moment toca
parlar del que ens fa contents i del que ens fa posar tristos, i per
els demés també.
També
les educadores amb les activitats de compta contes, fem una
representació dels sentiments i després conviden a que cada infant
aporti allò que en sap sobre el tema amb les seves experiències i
les seves emocions.
Pel
que fa en el descobriment, l’exploració de nous continguts, en un
principi, la treballem de forma dirigida; com per exemple quan
expliquem als infants que no s’ha de fe mal i que no s’ha de
pegar perquè fa mal als altres i els fa posar molt tristos. Tot
això, en un començament es fa de forma guiada però, poc a poc, els
infants comencen a ser més autònom en la resolució de conflictes.
Cal dir que també anem verbalitzant el què es va fent i el que
sentim com és el cas de l’activitat inicial amb el Sr. Potato, per
fer un ús del llenguatge específic dels sentiments ajudant als
infants a adonar-se del que és va fent i sentint en cada moment.
Per
últim, les educadores elaborem instruments de registre per anotar
diferents observacions dels progressos dels infants, que després
serviran per facilitar la informació amb les famílies sobre els
infants, i també, per més endavant saber l’adequació de les
activitats per treballar aquesta unitat didàctica Com estàs?.
La
implicació de les famílies a l’aula.
La
participació de les famílies a l’aula es beneficiosa, no només
des del punt de vista de les trobades informals d’entrades,
sortides, entrevistes, contactes diaris... sinó que també fem una
més amplia previsió de la seva participació en alguna de les
activitats com és el cas de les activitats de psicomotricitat, on
fem que cada setmana vingui un familiar a compartir aquesta hora amb
ells.
Per
aquesta raó, considerem que és importat compartir amb les famílies
els objectius plantejats en les activitats, com és el respecte vers
els altres i de prendre consciència de les emocions pròpies per
després conèixer les dels altres. Els familiars d’aquesta manera
veuen com intervenim per optimitzar el desenvolupament dels infants.
Creiem
que amb la participació de les famílies, és pot guanyar riquesa i
diversitat en les activitats proposades fent servir el potencial
d'aquestes i la seva forma d’actuar envers els sentiments d’alegria
i tristesa.
Per
últim, amb la seva implicació, els familiars tenen la possibilitat
de veure als infants en un entorn diferent i a la inversa, els
educadors veure com els familiars actuen en un entorn diferent amb
els seus fills i filles i de com els infants actuen amb ells."