Quin paper tenim?

Com a educadores i adults que constituïm un dels punts de referència pels infants, hem de tenir present que és de gran importància el nostre rol en l'educació emocional, ja que per imitació els infants aprenen a desenvolupar i posar en pràctica la seva pròpia intel·ligència emocional.


Amb les nostres propostes i comportament els oferirem un clima de seguretat, respecte i de confiança.

També som les encarregades de desenvolupar la seva capacitat empàtica amb els altres infants i els adults de la comunitat docent.


Un altre de les funcions més importants que tenim com educadors infantils és organitzar i canalitzar els estímuls ambientals per a afavorir les situacions d'aprenentatge, de comunicació, d'intercanvi i de creació; totes plegades, situacions de progrés individual i col·lectiu. És per això que cal que estimulem als infants en els seus processos cognitius; sempre tenint present a la família per solucionar de manera conjunta problemes o conflictes que pugin sorgir des de les aules o a casa.
 
Plantegem problemes i situacions per tal que l’infant vagi modificant els esquemes d’actuació habituals procurant crear un ambient que ajudi el nen a interessar-se per explorar, plantejar coses i modificar els seus esquemes partint dels que ja té. Cal reforçar la seva personalitat i promoure la interacció amb els companys organitzant les activitats de grup de diferents maneres:
  • De manera cooperativa.
  • De manera competitiva
  • De manera individualista
La nostra interacció vers als infants és una font inesgotable d'oportunitats per treballar el desenvolupament emocional. És per això, que comprenem que exercim un paper de líder dins de l'aula i com a tal necessitem tenir determinades competències emocionals per a que aquestes puguin servir de model als infants com són: coherència, límits clars, afecte, separació, hàbits, reflexió, optimisme i capacitat de comunicació.

En conclusió, entenem que som els encarregats d'interactuar en els conflictes que es produeixen en l'aula adoptant un paper mediador per tal d'enfortir les competències emocionals de l'alumnat per a que aquests interactuïn de manera adequada amb l'entorn, contribuint d'aquesta manera a prevenir i resoldre els conflictes sorgits en les aules. I també som els encarregats de transmetre i comunicar a les famílies les diferents situacions que es produeixen a l'aula, per tal d'actuar de manera semblant.